_Ya, terdapat beberapa buku panduan (.pdf ) penggunaan modul-modul di
dalam Sistem Akademik Pelajar UPNM yang mana ianya boleh dimuat turun
daripada PORTAL MyCampus UPNM ._
KOMPUTER PERIBADI ialah komputer yang sesuai digunakan untuk kegunaan
peribadi. Komputer jenis ini boleh didapati di pasaran dengan harga
yang pelbagai--bergantung kepada kehendak pengguna, tetapi amat rendah
jika dibandingkan dengan komputer berkuasa tin...
RANGKAIAN KOMPUTER adalah sekumpulan peranti, dikenali juga sebagai
nod, yang berhubungan dengan media penghubung. Nod boleh terdiri dari
komputer, pencetak atau lain-lain peranti yang menghantar dan menerima
data yang dihasilkan oleh nod-nod lain dalam r...
*
Pengguna perlu login seperti di Jawapan 5 (J5)
*
Klik " I accept. Continue to my account ".
*
Pengguna perlu menukar kata laluan emel dan perlu mengandungi 8
aksara.
_Pemohon boleh mengemukakan permohonan pemasangan Sistem Akademik
melalui emel kepada_
_ _
_akademik_ict@upnm.edu.my_
_ _
_disertakan dengan butir-butir berikut;_
_ _
* _Nama pemohon_
* _Nombor staf (Staff ID) pemohon_
* _Jawatan pemohon...
Bagi staf, emel rasmi adalah @upnm.edu.my manakala bagi pelajar
adalah @alfateh.upnm.upnm.edu.my dan setiap emel diberi
kuota sebanyak 50GB setiap seorang.
_Seksyen Aplikasi Akademik merupakan seksyen yang bertanggungjawab
dalam pengurusan dan pembangunan Sistem Akademik Pelajar di UPNM. _
_Selain itu, Seksyen Aplikasi Akademik juga bekerjasama secara
langsung dengan Bahagian Pengurusan Akademik UPNM dalam...
Seksyen Aplikasi Staf menawarkan perkhidmatan seperti berikut.
1. Sistem Maklumat Personel (SMP)
2. Sistem Penilaian Prestasi (e-Prestasi)
3. Sistem E-Recuitment
4. Sistem E-Mesyuarat
5. Sistem My-Profile
6. Sistem E-Kehadiran
7. Sistem Sema...
* Pengurusan dan pembangun Sistem Aplikasi dan Laman Web
* Perkhidmatan Internet dan Rangkaian Kampus
* Kemudahan Makmal Komputer
* Perkhidmatan Tele-siding
* Pinjaman Peralatan ICT
* Perkhidmatan emel rasmi
* Pemasangan Antivirus
* Perkhi...
Hubungi kaunter khidmat pelanggan / helpdesk PTMK di talian 03 - 9051
2700.
_Bagi pengurusan akademik pelajar di UPNM, terdapat beberapa sistem
yang dgunakan. Antaranya:_
* _Sistem Akademik Pelajar (SAP)_
* _Sistem Akademik NIEED_
* _Sistem Akademik Pelajar Perubatan_
* _Sistem Paparan Akademik ALK_
* _Sistem Temuduga...
Membuat aduan melalui kaunter khidmat pelanggan / helpdesk PTMK di
talian 03-90512700 .
Menghantar perkakasan yang rosak ke PTMK.
Mendapatkan maklumbalas daripada staf Seksyen Perkhidmatan ICT
mengenai status aduan.
_Sekiranya terlupa kata laluan bagi akaun pengguna Sistem Akademik
Pelajar, anda boleh menghantar aduan/ memohon bantuan daripada Seksyen
Aplikasi Akademik di Pusat Teknologi Maklumat dan Komunikasi (PTMK)
melalui emel berikut _
_ _
_akademik_ict@upnm...
Akses http://upnm.edu.my [http://upnm.edu.my/] atau Login
http://login.microsoftonline.com [http://login.microsoftonline.com/]
menggunakan alamat emel penuh cth : xyz@upnm.edu.my.
Seksyen Aplikasi staf boleh dihubungi melalui Email dialamat
personel_ict@upnm.edu.my. Pengguna di UPNM digalakkan menyatakan
Subjek dengan jelas untuk isu dan permasalah berkaitan penggunaan
sistem-sistem di bawah seliaan Seksyen ini
Anda perlu mengemukakan permohonan berkenaan melalui surat atau email
ke PTMK, untuk pengesahan dan kelulusan pengarah PTMK. Permohonan
tersebut perlu dikemukakan seminggu sebelum program berkenaan
dianjurkan.
Sekiranya ingin menggunakan Wi-Fi@UPNM boleh muat turun manual
tersebut di laman Portal mycampus.upnm.edu.my
Staf berkenaan perlu mengisi dengan lengkap 'Borang Permohonan ID
Wi-Fi@UPNM' (Borang PTMK 06) dan perlu mendapatkan sokongan serta
pengesahan daripada ketua cawangan / jabatan. Borang PTMK 06 berkenaan
boleh didapati di kaunter Helpdesk PTMK atau dimuat ...
Proses pendaftaran akaun Wi-Fi akan dilakukan sendiri oleh Pentadbir
Wi-Fi selepas maklumat kakitangan baharu diperolehi daripada Seksyen
Aplikasi Staf. Proses pendaftaran ini mengambil masa 2 hari dari
tarikh penerimaan data berkenaan.
Proses pendaftaran akaun Wi-Fi akan dilakukan oleh Pentadbir Wi-Fi
selepas maklumat pelajar baharu diperolehi daripada Seksyen Aplikasi
Pelajar. Proses pendaftaran ini mengambil masa 2 hari dari tarikh
penerimaan data berkenaan.
Anda perlu membuat permohonan melalui email rasmi ke
_NETWORK@UPNM.EDU.MY_ .
Anda perlu akses ke laman Byod.upnm.edu.my . Selepas 'Log in' , pilih
'Endpoint Management' kemudian pilih 'Endpoint List'. Disini anda
boleh menghapuskan senarai peranti mudah alih yang tidak digunakan
lagi.
* Warga UPNM boleh menggunakan perkhidmatan Wi-Fi@UPNM dengan
percuma.
* Warga UPNM boleh mencapai internet melalui zon yang ditetapkan di
sekitar kampus. (Lihat logo Wi-Fi@UPNM)
* Warga perlu connect kepada SSID yang disediakan iaitu Wi-Fi@UPNM.
...
PTMK mempunyai 2 buah makmal komputer.
Permohonan adalah melalui surat rasmi kepada Pengarah PTMK.
_Seksyen Aplikasi Akademik ditempatkan di Pusat Teknologi Maklumat dan
Komunikasi (PTMK) iaitu di bangunan PTMK di kampus UPNM._
Permohonan adalah melalui surat rasmi kepada Pengarah PTMK.
Permohonan adalah melalui surat rasmi kepada Pengarah PTMK.
Permohonan adalah melalui surat rasmi kepada Pengarah PTMK.
Permohonan Emel Kelompok juga dikenali sebagai _Group Mail_ atau
_Distribution List _boleh dibuat melalui emel kepada:
email-helpdesk@upnm.edu.my
Groupmail Staf menggunakan domain @upnm.edu.my
Sila sertakan maklumat berikut:
* Nama staf yang memoh...
PIAGAM PELANGGAN PTMK
* Memproses permohonan pinjaman peralatan PTMK dalam masa dua (2)
hari bekerja dari tarikh penerimaan borang yang lengkap.
* Memproses permohonan alamat IP, alamat mel elektronik dan akaun ID
Wi-Fi dalam masa tiga (3) hari beke...
* Permohonan dibuat melalui surat kepada Pengarah PTMK
* nyatakan nama emel kelompok dan tujuan untuk diwujudkan
* sila lampirkan senarai emel yang akan dimasukkan ke dalam emel
kelompok
* surat maklum balas permohonan emel kelompok akan diberika...
*
Warga UPNM boleh menghubungi kaunter khidmat pelanggan / helpdesk PTMK
di talian sambungan 7621003 atau emel atau emel kepada Seksyen
Pengurusan Pusat Data dan Keselamatan ICT di alamat
infradc_ict@upnm.edu.my.
Sila muat turun borang PTMK 11 dari Portal MyCampus dan majukan borang
yang telah ditandatangani oleh Ketua Jabatan kepada Pengarah PTMK.
Warga UPNM boleh menghubungi kaunter khidmat pelanggan / helpdesk PTMK
di talian sambungan 7621003 atau emel kepada network@upnm.edu.my.
_Sekiranya anda menghadapi masalah teknikal berkenaan Sistem Akademik
Pelajar, anda boleh menghantar aduan/ memohon bantuan daripada Seksyen
Aplikasi Akademik di Pusat Teknologi Maklumat dan Komunikasi (PTMK)
melalui emel berikut _
_akademik_ict@upnm.ed...
* Permohonan dibuat melalui borang PTMK07 boleh dimuat turun dari
Portal http://mycampus.upnm.edu.m [http://mycampus.upnm.edu.my/]y
* Dekan /Penagarah /Ketua Bahagian perlu memperakukan permohonan
untuk membolehkan Pentadbir Emel memproses permohonan....
Fakulti/Pusat/Bahagian/Jabatan (FPJB) perlu membuat permohonan kepada
PTMK melalui Ketua PTj masing-masing.
> Permohonan membangunkan sistem aplikasi baru boleh dibuat dengan
> menghantar surat permohonan berserta kertas cadangan sistem ke Pusat
> Teknologi Maklumat dan Komunikasi (PTMK). Permohonan cadangan sistem
> baru akan dibincangkan dalam Jawatankuasa Te...
Warga UPNM boleh menghubungi kaunter khidmat pelanggan / helpdesk PTMK
di talian sambungan 7621003 atau emel atau emel kepada Seksyen
Pengurusan Pusat Data dan Keselamatan ICT di alamat
infradc@upnm.edu.my.
Warga UPNM boleh menghubungi kaunter khidmat pelanggan / helpdesk PTMK
di talian sambungan 7621003 atau emel atau emel kepada Seksyen
Pengurusan Pusat Data dan Keselamatan ICT di alamat
infradc@upnm.edu.my.
Boleh menghubungi Seksyen Aplikasi Sokongan dan Web, PTMK untuk
mereset katalaluan tersebut.
* Urusan pinjaman dan pemulangan peralatan ICT.
* Mengenalpasti kerosakan alatan ICT (first level support).
_Secara amnya, staf / kakitangan UPNM yang ditugaskan / menjalankan
tugas-tugas harian yang berkaitan dengan pengurusan akademik pelajar
di FPJB masing-masing._
Soalan:
Saya tidak menerima sebarang e-mail Makluman Allstaff.
Jawapan:
1. Sekiranya anda menggunakan Microsoft Outlook, sila kemaskini
_alternative e-mail _melalui webmail http://mail.upnm.edu.my
2. Sekiranya anda menggunakan webmail Office 365, sila p...
VISI
* Beriltizam menjadikan PTMK sebagai pemangkin ICT dalam
merealisasikan visi universiti.
MISI
* Mempertingkatkan kualiti dan keberkesanan pembelajaran,
pengajaran, penyelidikan dan pengurusan melalui penggunaan sumber ICT
yang sesuai, berkes...